Ακούστε τον Σάββα Σιάτρα να ερμηνεύει τη "Μαριόλα", εδώ... >>> |
Το μοιρολόι αποτελεί μια από τις αρχαιότερες ποιητικές εκφράσεις, τραγούδι θρήνου, και το πρωτοσυναντάμε στα έργα του Ομήρου. Στην Ιλιάδα αναφέρονται νεκρώσιμα και πένθιμα τραγούδια για τον Αχιλλέα, τον Πάτροκλο καθώς και για τη φυγή της Ελένης. Οι θρηνωδοί των αρχαίων χρόνων έγιναν οι μοιρολογίστρες των νεότερων χρόνων και στον καιρό μας. Τόσο στην αρχαιότητα όσο και στον νεότερο, αλλά και τωρινό, λαϊκό πολιτισμό, ενώ υπάρχει η πεποίθηση περί αθανασίας της ψυχής, οι συγγενείς του νεκρού δεν παύουν να θρηνούν και να πενθούν για τον χαμό του αγαπημένου τους προσώπου...
. . . . . . . . .
...Στην Ήπειρο το μοιρολόι έχει πάρει και μια διαφορετική μορφή. Εκτός από εσωτερικά συναισθήματα που εξωτερικεύονται μέσα από λόγια, κυρίως με τη μορφή των πολυφωνικών τραγουδιών, μοιρολόγια αποτελούν και μουσικά, ορχηστρικά (όσο μπορεί να ταιριάζει ο όρος) τραγούδια. Πολλά από αυτά έχουν ιδιαίτερο εθνικό χαρακτήρα, κατά της τουρκιάς και της τουρκο-αρβανιτιάς. Παράλληλα, πολλά από τα νεότερα μοιρολόγια αποτελούν, όπως αναφέραμε προηγουμένως, μοιρολόγια της ξενιτιάς και του αποχωρισμού, αποτυπώνοντας έτσι την κατάσταση των καιρών.
Ακόμη και στα σημερινά πανηγύρια, οι οργανοπαίχτες παίζουν μοιρολόγια, [το πρώτο τραγούδι, συνήθως, είναι μοιρολόι που αφιερώνεται σε όσους δεν βρίσκονται εκεί για να διασκεδάσουν στο πανηγύρι αλλά και μια ένδειξη πως δεν έχουν λησμονηθεί όσοι έχουν ταξιδέψει στον άλλο κόσμο] γιατί όπως έχει αναφερθεί, στην Ήπειρο ακόμη και ο γάμος ξεκινάει με μοιρολόι.
Είναι η μορφολογία του τόπου που έχει αποτυπωθεί στον ψυχισμό του λαού σε συνδυασμό με τον χαμό αγαπημένων προσώπων και την αγάπη για τον ίδιο τον τόπο. Εκεί όπου ζωή και θάνατος, πένθος και χαρά γίνονται ένα μέσα από την ηχητική μυσταγωγία της δωρικής πεντατονικής αρμονίας.
Είναι η μορφολογία του τόπου που έχει αποτυπωθεί στον ψυχισμό του λαού σε συνδυασμό με τον χαμό αγαπημένων προσώπων και την αγάπη για τον ίδιο τον τόπο. Εκεί όπου ζωή και θάνατος, πένθος και χαρά γίνονται ένα μέσα από την ηχητική μυσταγωγία της δωρικής πεντατονικής αρμονίας.
Πηγή: "EPIRUS HISTORY"