Ανακοινωση

Στην Ήπειρο «την καταντικρύ, την κατά Κέρκυρα ήπειρο» κατά τον Θουκυδίδη ή «την Αρχαία Ελλάδα» κατά τον Αριστοτέλη.
Στην Ήπειρο, την «Αρχέγονη Ελλάδα» την πατρίδα της Ευρώπης – συζύγου του Δωδωναίου Δία αλλά και του Αχιλλέα.
Στην Ήπειρο, στις λαμπρές εκκλησίες της οποίας εικονίζονται μαζί με τους αγίους, ο Πλούταρχος, ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης.
Στην Ήπειρο, στα βουνά της οποίας πολέμησαν οι γόνοι των Ηρακλειδών αλλά και οι Σουλιώτες.
Στον τόπο, όπου ο βράχος δένεται με το ελάχιστο χώμα και τις ρίζες του πουρναριού και της κουμαριάς.
Στον άγονο τόπο, τον τόσο γόνιμο.
Με τις αρχαιότητες και τα μνημεία του, με τους μύθους να μπλέκονται με την πλούσια ιστορία του.
Στον τόπο αυτό ανήκουμε και εμείς.
Έχουμε το προνόμιο να βιώνουμε την ιερότητα αυτού του χώρου, να βαδίζουμε στ’ αχνάρια «των ανυπτόποδων Σελλών»

και να ακούμε το θρόισμα της ιερής βελανιδιάς.
Εδώ αναπνέουμε…

ΟΔΗΓΟΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΜΟΥΡΓΚΑΝΑΣ

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΜΟΥΡΓΚΑΝΑΣ Τηλ. 210 - 5202977 (www.mourgana.gr)

ΔΗΜΟΣ ΦΙΛΙΑΤΩΝ Τηλ. 26640.29091 & 029037
ΚΕΠ ΦΙΛΙΑΤΩΝ Τηλ. 26640.29002 & 029001
ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΦΙΛΙΑΤΩΝ Τηλ. 26640.22203
ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ ΦΙΛΙΑΤΩΝ Τηλ. 26640.22393
ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ ΦΙΛΙΑΤΩΝ Τηλ. 26640.23199
ΤΑΞΙ ΦΙΛΙΑΤΩΝ Τηλ. 26640.22026
ΤΑΞΙ ΛΕΠΤΟΚΑΡΥΑΣ Τηλ. 26640.41366
ΚΤΕΛ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ (ΦΙΛΙΑΤΕΣ) Τηλ. 26640.22209
ΚΤΕΛ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ (ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ) Τηλ. 26650.22309
ΣΤΑΘΜΟΣ ΣΥΝΟΡΙΟΦΥΛΑΚΩΝ ΛΙΑ Τηλ. 26640.41790


Επισκεφθείτε το ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ στο χωριό Τσαμαντά
Μετεωρολογικός σταθμός Τσαμαντά (Live cam)

Μπορείτε να μείνετε στους Ξενώνες που λειτουργούν στα χωριά:
Καλλιθέα Τηλ. 26640.41330
Κεραμίτσα (εκκλησία) Τηλ. 26640.41226
Κεραμίτσα (ιδιωτικός) Τηλ. 26640.41021
Κρυονέρι (Αδελφότητα Κρυονερίου) Τηλ. 26640.41651
Λια Τηλ. 26640.41602
Μηλέα (Δημοτική επιχείρηση) Τηλ. 26640.42052

Hotel «Arktouros» - Monodendri / Zagorohoria

Hotel «Arktouros» - Monodendri / Zagorohoria
Hotel «Arktouros» - Monodendri / Zagorohoria - Ioannina

«Η πίτα της Κικίτσας»

«Η πίτα της Κικίτσας»
«Η πίτα της Κικίτσας» στο Ζαγόρι

Ιππικό Πάρκο Λεπτοκαρυάς Θεσπρωτίας

Ιππικό Πάρκο Λεπτοκαρυάς Θεσπρωτίας
«Ιππικό Πάρκο Λεπτοκαρυάς Θεσπρωτίας» - ΑΝΟΙΧΤΑ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ ΑΠΟ 19.00 ΕΩΣ ΑΡΓΑ / ΓΙΑ ΠΡΩΙΝΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΤΗΛ. ΣΤΟ 6978 933 655

Τρίτη 30 Αυγούστου 2011

Νέα σελίδα για τη Γλούστα στο internet


Επισκεφτείτε τη νέα μας ιστοσελίδα στη διεύθυνση:
http://glousta.weebly.com/

Στην προσπάθειά μας για καλύτερη προβολή της ιδιαίτερης πατρίδας μας δημιουργήσαμε μια νέα σελίδα για τη Γλούστα στο internet η οποία θα λειτουργεί επικουρικά στο ήδη υπάρχον ιστολόγιο.
Επισκεφτείτε τη νέα μας σελίδα και πάρτε μέρος στο forum που υπάρχει εκεί εκθέτοντας τις απόψεις και τις παρατηρήσεις σας, οι οποίες μάς είναι απολύτως αναγκαίες και χρήσιμες!

Κυριακή 28 Αυγούστου 2011

Ανακαίνιση σπιτιού το 2011...!!!


Η φωτογραφία είναι από "τα Ραδιά" που βρίσκονται ανάμεσα από τη Γλούστα και τη Λίστα και όπως είναι φανερό κάποιος συμπατριώτης μας (ή Γλουστινός ή Λιστινός) θέλησε να εκσυγχρονίσει και να ανακαινίσει το σπίτι του στο χωριό.
Ως εδώ όλα καλά, αλλά δεν είναι δυνατόν σήμερα κάποιος να πετάει "ελαφρά τη καρδία" και όπου βρει τα απομεινάρια της ανακαίνισης του σπιτιού του δίχως να λαμβάνει υπόψην του το περιβάλλον
 αλλά και τους συνανθρώπους του!
Ας ελπίσουμε πως δεν θα ξαναϋπάρξουν παρόμοια περιστατικά και πως θα γίνει συνείδηση σε όλους μας ότι, δικό μας δεν είναι μόνο το σπίτι μας αλλά ολόκληρη η γη, πολύ δε περισσότερο ο τόπος από τον οποίο καταγόμαστε και στον οποίο ζούμε εμείς και τα παιδιά μας.



Παρασκευή 26 Αυγούστου 2011

Το καμπαναριό του Αϊ Γιάννη


Πολλές φορές είχα πάει στην εκκλησία του Αϊ Γιάννη, στο χωριό μου τη Γλούστα, αλλά ποτέ ως τώρα δεν έτυχε να ανέβω στο καμπαναριό που βρίσκεται δίπλα ακριβώς από την κεντρική αυλόπορτα.

Αυτή τη φορά όμως ανέβηκα και με περίμεναν εκεί αρκετές εκπλήξεις.
Καταρχήν η θέα από κει πάνω είναι μοναδική.
Δεύτερον υπήρχαν όχι μία αλλά δύο καμπάνες!
Και τρίτον η παλιότερη απ' αυτές έχει, εκτός των εικόνων που τη διακοσμούν, και επιγραφή που αναφέρει πως ανανεώθηκε το 1963 από μια παλαιότερη καμπάνα του 1858!
Η αλήθεια είναι πως μπήκα στον πειρασμό να τις ακούσω να χτυπούν, αλλά...
Και το άσχημο είναι ότι τα τελευταία χρόνια οι καμπάνες αυτές χτυπούν συνεχώς πένθιμα, αφού έχουν περάσει πολλά χρόνια από τότε που έγιναν εκεί βαφτίσια και γάμοι.

[Πουλίζος Χριστόφορος]






Πέμπτη 25 Αυγούστου 2011

Η Βελίκα και ο Αϊ Γιάννης

Η εκκλησία του Αϊ Γιάννη όπως φαίνεται από το καμπαναριό.
Η Βελίκα ακριβώς από πάνω, την αγκαλιάζει και την προστατεύει.

Τετάρτη 24 Αυγούστου 2011

Ο Πατροκοσμάς



Να σπουδάζετε και σεις, αδελφοί μου, να μανθάνετε γράμματα, όσον ημπορείτε. Και αν δεν εμάθατε οι πατέρες, να σπουδάζετε τα παιδιά σας, να μανθάνουν τα ελληνικά, διότι και η Εκκλησία μας είναι εις την ελληνικήν. Και αν δεν σπουδάσης τα ελληνικά, αδελφέ μου, δεν ημπορείς να καταλάβης εκείνα οπού ομολογεί η Εκκλησία μας. Καλύτερον, αδελφέ μου, να έχης ελληνικόν σχολείον εις την χώραν σου, παρά να έχης βρύσες και ποτάμια, και ωσάν μάθης το παιδί σου γράμματα, τότε λέγεται άνθρωπος.

. . . . . . . . .
...δια τούτο πρέπει να στερεώνετε σχολεία Ελληνικά, να φωτίζονται οι άνθρωποι· διότι διαβάζοντας τα Ελληνικά τα ηύρα όπου λαμπρύνουν και φωτίζουν τον νουν του μαθητού ανθρώπου, καθώς φωτίζει ο ήλιος την γην, όταν είναι ξαστεριά και βλέπουν τα μάτια μακρυά, έτσι βλέπει και ο νούς τα μέλλοντα · απεικάζουν όλα τα καλά και τα κακά, φυλάγονται από κάθε λογής κακόν και αμαρτίαν · διατί το σχολείον ανοίγει την εκκλησίαν, μανθάνομεν τι είναι Θεός, τι είναι η Αγία Τριάς, τι είναι άγγελος, τί είναι η αρετή, τι είναι οι δαίμονες, τι είναι η κόλασις. Τα πάντα από το σχολείον τα μανθάνομε.



Χρόνια Πολλά!

Τρίτη 23 Αυγούστου 2011

Νομός Θεσπρωτίας - ΙΔΑΝΙΚΟΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΚΟΝΤΑ ΣΤΗ ΦΥΣΗ

Η Θεσπρωτία

Ερωδιοί στον υδροβιότοπο Δρεπάνου.

Το λιμάνι της πρωτεύουσας Ηγουμενίτσας σφύζει από ζωή. Ο νομός όμως είναι κατ’εξοχήν ορεινός με τις δυτικές οροσειρές της Πίνδου που χαμηλώνουν δυτικά προς τη θάλασσα. Ανάμεσα στις οροσειρές υπάρχουν οι κοιλάδες τις οποίες διασχίζουν οι ποταμοί Καλαμάς και Αχέροντας.

Ο νομός Θεσπρωτίας, ένας από τους ακριτικούς νομούς της χώρας, βρίσκεται στο βορειοδυτικό τμήμα της Ηπείρου. Με τα βουνά να αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος του (91% περίπου) και με λίγες τις πεδιάδες, είναι ένας τόπος δύσκολος για τους κατοίκους του αλλά με πολλές ομορφιές. Οι ποταμοί Καλαμάς και Αχέροντας, που τον διασχίζουν, με τα φαράγγια τους, οι άγριοι βράχοι στο Σούλι είναι τόποι που καθηλώνουν τον επισκέπτη με την ομορφιά, την αγριάδα και την επιβλητικότητά τους. Η οικονομία της περιοχής στηρίζεται στην κτηνοτροφία, τη γεωργία, το εμπόριο και τον τουρισμό.
[Από την ιστοσελίδα: in.gr - Ταξίδια]



ΠΕΖΟΠΟΡΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ
ΧΑΡΑΥΓΗ-ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑΗ Λαγγάβιτσα είναι παραπόταμος του ποταμού Καλαμά και πηγάζει από το όρος Μουργκάνα. Οι πηγές της ονομάστηκαν από τους ντόπιους «μάνα του νερού» επειδή είναι πλούσιες κι αστείρευτες, ακόμη και το καλοκαίρι.Δίπλα της χτίστηκαν πολλά μικρά χωριά που διατηρούν ακόμη τον παραδοσιακό τους χαρακτήρα. Η περιοχή δέχεται ελάχιστους επισκέπτες και παραμένει η πιο άγνωστη της Ηπείρου. Το φαράγγι της Λαγγάβιτσας όμως μπορεί να αποζημιώσει με το παραπάνω τον επισκέπτη καθώς συνδυάζει τη φυσική ομορφιά με την ανθρώπινη δραστηριότητα.Στα τοιχώματα του φαραγγιού έχουν σκαφτεί μυλαύλακα που οδηγούν το νερό χιλιόμετρα μακριά. Πέτρινα γεφύρια σωριασμένα σήμερα μέσα στο νερό, αλλά και ένα που αψηφά το χρόνο, παλιά μονοπάτια, μύλοι και πεζούλες χωραφιών συνοδεύουν τον πεζοπόρο.
Η διαδρομή κρατάει περίπου τρεις ώρες από τη Χαραυγή έως την Αγία Μαρίνα και είναι σχετικά εύκολη. Υπάρχει δυνατότητα να μείνει κανείς σε ενοικιαζόμενα δωμάτια. Φαγητό στη Χαραυγή και στη Λεπτοκαρυά.
ΣΚΑΛΑ ΚΕΡΑΜΙΤΣΑΣΟ λιθόστωτος δρόμος που οδηγούσε κάποτε από τα Γιάννενα στο λιμάνι της Σαγιάδας κι από κει στην Κέρκυρα, περνούσε από την περίφημη «Σκάλα της Κεραμίτσας». Μέχρι σήμερα σώζεται σε καλή κατάσταση το καλντερίμι από τη Δάφνη έως τα Αχούρια της Κεραμίτσας. Είναι μια ευχάριστη διαδρομή, στην απόκρημνη πλαγιά του όρους Λάγγαρη. Από τη Δάφνη που είναι ένα χωριουδάκι πνιγμένο στο πράσινο και στα νερά, ανηφορίζουμε προς την κοιλάδα που σχηματίζεται κάτω από την Κεραμίτσα. Το φιδωτό καλντερίμι θυμίζει πολύ τη σκάλα του Βραδέτου στα Ζαγοροχώρια. Είναι εύκολη διαδρομή για όλη την οικογένεια, διάρκειας περίπου δύο ωρών με την επιστροφή. Φαγητό θα βρείτε στις ονομαστές ψησταριές της Δάφνης. Μπορεί κανείς να επισκεφτεί λίγο πιο πάνω το μοναστήρι του Αγίου Μηνά στο χωριό Κόκκινο Λιθάρι, που είναι χτισμένο πάνω σε έναν απόκρημνο βράχο.
ΠΑΛΙΑ ΣΑΓΙΑΔΑΗ Σαγιάδα είναι ένα ψαροχώρι λίγο πάνω από την Ηγουμενίτσα. Χτίστηκε το 1950 όταν οι κάτοικοι του παλιού χωριού που κάηκε από τους Γερμανούς κατέβηκαν από το βουνό στην πεδιάδα.
Σήμερα τα ερείπια της Παλιάς Σαγιάδας βρίσκονται πάνω στο βουνό και μπορεί κανείς να τα επισκεφτεί από ένα παλιό μονοπάτι που ξεκινάει από τη θάλασσα και καταλήγει στα εξακόσια μέτρα περίπου πάνω από την επιφάνειά της. Το κέντρο του πετρόχτιστου χωριού με την πλακόστρωτη πλατεία, τις εκκλησιές και την αγορά, εντυπωσιάζει τον επισκέπτη.
Μπορεί κανείς να συνεχίσει από ένα ανηφορικό μονοπάτι προς τη σπηλιά της Αγίας Παρασκευής προς την κορυφή του βουνού. Η θέα προς το λιμάνι της Σαγιάδας και την Κέρκυρα στο βάθος είναι πολύ όμορφη. Η διαδρομή είναι εύκολη και κρατάει δύο ώρες περίπου.
Δοκιμάσετε φρέσκο ψάρι στην παραλία της Σαγιάδας.
ΣΤΕΝΑ ΚΑΛΑΜΑΟ ποταμός Καλαμάς διασχίζει όλο το βορειοδυτικό τμήμα της Ηπείρου πριν καταλήξει στο Ιόνιο πέλαγος λίγο πάνω από την Ηγουμενίτσα. Ανάμεσα στα χωριά Βροσύνα και Πέντε εκκλησιές, υπάρχει ένα μεγάλο φαράγγι που μέσα του κυλάει ο ποταμός. Σε ένα σημείο στενεύει αρκετά τόσο που δημιουργήθηκε ο μύθος ότι κάποτε, ένας καβαλάρης πήδηξε με τα’ άλογό του από τη μια πλευρά στην άλλη. Το μέρος λέγεται φαραγγοπήδημα. Στην έξοδο του φαραγγιού σώζονται τα βάθρα μιας τεράστιας γέφυρας που έχουν κτιστεί πάνω στα γκρεμίσματα της παλιότερης γέφυρας που υπήρχε στο χώρο. Στα βράχια πάνω από το ποτάμι βρίσκονται τα ερείπια της Οσδίνας, μιας πόλης που ερημώθηκε κατά την τουρκοκρατία και σήμερα σώζονται μόνο οι εκκλησιές της. Η διαδρομή κρατάει πέντε ώρες και σε ορισμένα σημεία είναι δύσκολη. Θα βρείτε φαγητό στο Πολύδροσο και τη Βροσύνα.

Κείμενα και φωτογραφίες του Μιχάλη Πασιάκου.

[Από το περιοδικό: "Αγροτουρισμός"]

Δευτέρα 22 Αυγούστου 2011

Στη γη των Θεσπρωτών. . .

[Από το ιστολόγιο του Λεωνίδα Τζάνη: "Ατραπός" ]

 

"Ναοί στο σχήμα του ουρανού"


….οι σκέψεις μου πλημμυρισμένες με εικόνες από την περιήγηση στα μέρη του «Κοινού των Θεσπρωτών»,
....ανασύρουν από μέσα μου τους στίχους του ποιητή:

. . . και βροντές, η οργή των νεκρών
και αργά στον άνεμο τρίζοντας
εγυρίσανε πάλι με το στήθος μπροστά
φοβερά, των βράχων τ' αγάλματα!
Οδυσσέας Ελύτης



Κυριακή 21 Αυγούστου 2011

Η Ήπειρος της Πεντατονίας - Το πολυφωνικό τραγούδι

Από το ιστολόγιο: "ΠΟΛΥΦΩΝΙΚΟ ΣΧΗΜΑ ΗΠΕΙΡΟΥ-Β. ΚΩΤΣΟΥ"

[Οι παραπομπές στο Youtube και στα αντίστοιχα τραγούδια δεν υπάρχουν στο αρχικό κείμενο]

Το Πολυφωνικό Τραγούδι
 
Είναι δύσκολο να βρούμε τις ρίζες της Ηπειρώτικης πολυφωνίας στα ίχνη των αιώνων. Όλοι οι μελετητές συγκλίνουν στην άποψη για έναν πολιτισμό με βαθιές ρίζες που ξεκινά πριν εμφανιστεί η Βυζαντινή μουσική και φτάνει και σε προελληνικές ή αρχαϊκές εποχές με πολιτισμικές γέφυρες που ενώνουν τα Βαλκάνια με τη Νότια Ασία περνώντας από τον Καύκασο, τη Βόρεια Περσία, το Αφγανιστάν, τη Νότια Ινδία (Λ. Λιάβας, Άπειρος 1, 1998).

Πολυφωνικό τραγούδι είναι όπως λέει και η λέξη, τραγούδι από πολλές φωνές τραγουδισμένο. Θυμίζει λίγο το χορωδιακό, αλλά υπάρχουν μεταξύ τους διαφορές.

Το πολυφωνικό τραγούδι έχει τη βάση του στις πεντάφθογγες κλίμακες όπως έχει γράψει ο γνωστός σε όλους μας μουσικολόγος Αντώνης Λάβδας, πράγμα που σημαίνει ότι έως και σήμερα σώζεται στην Ελλάδα. Αυτό το είδος είναι γνωστό σε πολλά μέρη της Ασίας, της Αμερικής και της Ευρώπης. Ο πρώτος όμως, που ασχολήθηκε επιστημονικά με αυτό το είδος είναι ο Έλληνας μουσικός – λαογράφος Σπύρος Περιστέρης.

Για να ξεκινήσουμε την αναφορά μας στην προέλευση και τις ομοιότητες με μουσικά ιδιώματα άλλων περιοχών του πλανήτη , η πεντατονική κλίμακα έρχεται από τα βάθη των αιώνων και κυριαρχεί σε πολλούς πολιτισμούς της Ασίας της ,Αμερικής και της Αφρικής. Στην Ευρώπη ξεχωρίζει στην μουσική παράδοση των Βαλκανίων (βλ. Brailoui (Ρουμανία),Αντώνης Λάβδας και Σπύρος Περιστέρης (Ελλάδα), B. Ktuta και ο S.Shetnui (Αλβανία κ.α.)

Οι φωνές που απαρτίζουν τους ρόλους για να τραγουδηθεί το πολυφωνικό τραγούδι είναι:

1. Του παρτή ή πάρτη: Είναι αυτός που κρατά την κύρια μελωδία του τραγουδιού και ξεκινά το τραγούδι (μπορεί να είναι άντρας ή γυναίκα)

2. Του κλώστη ή γυριστή ή τσακιστή: Ο ρόλος του κλώστη είναι να γυρίζει το τραγούδι μελωδικά (στο ρόλο αυτό μόνο άνδρας).

3. Ισοκράτες: Ο ρόλος αυτών είναι να κρατούν το ίσο και να εμπλουτίζουν το σύνολο αρμονικά (άνδρες και γυναίκες).

4. Προλογιστής: Άνδρας που προλογίζει τον κάθε στίχο και στη συνέχεια μπορεί να έχει το ρόλο του κλώστη ή γυριστή του τραγουδιού ή του ισοκράτη.

5. Ρίχτης: Ο ρόλος του ρίχτη, όπως το λέει και η λέξη, ρίχνει την μελωδία μία Τετάρτη κάτω της τονικής ή πέφτει στην υποτονική.

Η κύρια μελωδία τραγουδιέται από τον παρτή ενώ οι υπόλοιποι μπαίνουν στο τραγούδι μετά τον πρώτο στίχο ή τις πρώτες λέξεις δημιουργώντας έτσι μορφή πρωτότυπου κανόνα.

Ο τσακιστής ή κλώστης μπαίνει στο τραγούδι μετά τον πρώτο στίχο ή τις πρώτες λέξεις δημιουργώντας έτσι μορφή πρωτότυπου κανόνα.

Ο τσακιστής ή κλώστης μπαίνει στο τραγούδι κλώθοντας γύρω από τη βασική μελωδία με διάφορες παραλλαγές ή μελίσματα. Οι ισοκράτες μπαίνοντας στο τραγούδι το χρωματίζουν και ολοκληρώνουν τον αρμονικό πολυφωνικό του χαρακτήρα.

Τα πολυφωνικά τραγούδια της Ηπείρου

Ιστορική και θεματολογική προσέγγιση

Πρόκειται για δημοτικά τραγούδια που εντοπίζονται στην περιοχή γύρω από τα σημερινά Ελληνοαλβανικά σύνορα (Πωγώνι – Δερόπολη – Δέλβινο- Χειμμάρα – Λεσκοβίκι – Κόνιτσα κ.α.) όπου ως το 1944 ανήκαν όλα στην Ελληνική Επικράτεια.

Το ποιητικό περιεχόμενο των τραγουδιών παρουσιάζεται σε στενή σχέση με τον φυσικό, ιστορικό, κοινωνικό χώρο της περιοχής. Είναι αρχαιότατα τραγούδια του ακριτικού κύκλου και μεσαιωνικές μπαλάντες (παραλλαγές), ιστορικές διηγήσεις του αγώνα κατά των Τούρκων αλλά και τραγούδια του γάμου, της ξενιτιάς, αποκριάτικα κ.α (που καλύπτουν τον κύκλο της ζωής και τον κύκλο του χρόνου).

1.Θρύλοι-Παραλλογές-Μοιρολόγια

Αντιπροσωπευτικό είναι «Ο Γιάννος και η Μαριγώ»

2.Ιστορικά Κλέφτικα:


Το πρώτο είναι μία αληθινή ελεγεία για τον βίαιο εξισλαμισμό των κατοίκων της Δερόπολης και των άλλων περιοχών της Βορείου Ηπείρου που έγινε στα 1612-1635 μετά την επανάσταση του Διονυσίου Σκυλοσόφου το 1612.

Το δεύτερο αναφέρεται στο πρωτοπαλίκαρο του Διονυσίου Σκυλοσόφου τον περίφημο Ντελή Παππά.

3.Τραγούδια της Ξενιτιάς:

Στην Τρίτη ενότητα από τα πιο γνωστά τραγούδια είναι το «Αλησμονώ και χαίρομαι» , «Γιάννη μου το μαντήλι σου» εξαιρετικό στην πολυφωνική του μορφή «Κλαιν’ οι πέρδικες στα πλάγια» και άλλα.

4.Λυρικά της αγάπης:

Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι: «Τι κακό έκαν’ ο καημένος» , «Γιώργο μας πήρε η Άνοιξη» , «Πέρδικα και περιστέρα» , «Από πέρα απ’ το ποτάμι» το οποίο μπορεί και να μπει στην πρώτη ενότητα μια και αναφέρεται στην άρνηση ενός Έλληνα να δώσει την κόρη του σ’ ένα Τούρκο.

Παραπονιάρικα είναι τα τραγούδια και παραπονιάρικα τραγουδήθηκαν με τη σπάνια ανά τον κόσμο πολυφωνική τους μορφή.

Μερικά από αυτά είναι σαν τα Μανιάτικα μοιρολόγια που δεν είναι μόνον θρήνος για τους νεκρούς αλλά και μία πλατύτερη φιλοσοφημένη ενατένιση της ζωής και γι’ αυτό τραγουδιούνται και σε άλλες περιπτώσεις.

Ο Bovy στο «Δοκίμιο για το Ελληνικό Δημοτικό τραγούδι» και σε άλλα έργα του ανακαλύπτει στις μελέτες του αρκετά μελωδικά, τροπικά ή δομικά στοιχεία που συνδέουν το Ελληνικό Δημοτικό τραγούδι με τον μουσικό πολιτισμό των αρχαίων Ελλήνων. Σε σχέση με τον ρυθμό έχουμε κοινά στοιχεία όσον αφορά την προσωπεία του Πολυφωνικού Ηπειρώτικου τραγουδιού. Όπως αναφέρει ο ερευνητής Κώστας Λώλης στο εξαιρετικό του βιβλίο «Το Ηπειρώτικο Πολυφωνικό τραγούδι» ο μικρός και βραχύς χρόνος των συλλαβών χτίζεται σε μεγάλο βαθμό στον ιαμβικό, τροχαϊκό παίωντα.

Οι μελωδικές γραμμές του πολυφωνικού τραγουδιού Βορειοηπειρώτικου ή Πωγωνίσιου χτίζονται πάνω στην διφθογγική κλίμακα που τη χρήση της πρέπει να αναζητήσουμε στην αρχαία Ελλάδα (πενταφθογγικές κλίμακες). Τα συναντάμε επίσης στα τραγούδια της Κάτω Ιταλίας και στην παραδοσιακή μουσική άλλων λαών.

Γνωστό είναι επίσης ότι πολλοί σύγχρονοι συνθέτες έγραψαν έργα πάνω σ’ αυτή. Τρανά παραδείγματα ο Ούγγρος Bela Bardok και επίσης ο Kodaly. Τέλος υπενθυμίζουμε τη χρήση της πενταφθογγικής κλίμακας στη jazz π.χ. Μάρτα Σεμπάστιαν, Πρέσβειρα Πολιτισμού της Ουγγαρίας.

Η σημερινή επαρχία Πωγωνίου βρίσκεται στο βόρειο τμήμα του νομού Ιωαννίνων, αποτελείται από 30 περίπου χωριά και χωρίζεται στο άνω και κάτω Πωγώνι. Η επαρχία αυτή αποτελεί μία ξεχωριστή ενότητα στον Ελλαδικό χώρο ως προς το γλωσσικό ιδίωμα, την αρχιτεκτονική, τη φορεσιά, το χορό και κυρίως το τραγούδι (πολυφωνικό).

Η γνωστή μορφή του Ηπειρώτικου πολυφωνικού τραγουδιού είναι καθαρά φωνητική, χωρίς συνοδεία οργάνων και αφήνει την εντύπωση μοιρολογιού. Τα ποιητικά του θέματα είναι αυτά που τραγουδιούνται και στην υπόλοιπη Ήπειρο.

Ο τελετουργικός του χαρακτήρας είναι σαν χορικό,με τον κορυφαίο να προλογίζει και τον χορό που ακολουθεί και ολοκληρώνει τα μουσικά και ποιητικά θέματα.Πανάρχαιο μουσικό μνημείο , αναφέρει ο Σίμωνας Καρράς , μαρτυρούμενο από την πενταφθογγική του κλίμακα.

Στα παλιά χρόνια τα πολυφωνικά τραγούδια τα τραγουδούσαν χωρίς μουσικά όργανα, εδώ όμως και εκατό χρόνια περίπου που το κλαρίνο επικράτησε στην περιοχή και εντάχθηκε στο δημοτικό μας τραγούδι ακούμε τα πολυφωνικά τραγούδια με συνοδεία ορχήστρας και με βασικό όργανο το κλαρίνο που πρωταγωνιστεί. Το βιολί κρατάει το ίσο και κλώθει, ενώ το ρυθμικό ρόλο έχουν το λαγούτο και το ντέφι. Η ορχήστρα εδώ παίζει δεύτερο ρόλο γιατί αναγκάζεται να το ακολουθεί ή να συνδέει με μια θαυμάσια παρεμβολή του στίχου.

Τελειώνοντας θα ήθελα να αναφερθώ στα λόγια του μεγάλου δασκάλου Σίμωνος Καρρά ο οποίος λέγει ότι ο τελετουργικός χαρακτήρας του πολυφωνικού τραγουδιού είναι σαν το χωρικό με τον κορυφαίο να προλογίζει και τον χορό να ακολουθεί και να ολοκληρώνει τα μουσικοποιητικά θέματα.
Και δεν είναι τυχαίο που όλα τα μέλη σ’ ένα πολυφωνικό τραγούδι συμμετέχουν με την ίδια ένταση και είναι ισότιμοι φορείς του ηδισμένου λόγου και εκφραστές συναισθημάτων σαν να είναι ο καθένας παρτής. Είναι όλοι τους εντέλει πολίτες-κοινωνοί σε μία τελετή που το τελετουργικό της είναι το ίδιο σε όλες τις εκφράσεις και σε όλες τις εποχές της ζωής του λαού που γέννησε δημοκρατία.

Σάββατο 20 Αυγούστου 2011

Οδοιπορικό στο παλιό Μαυρονόρος


Με αφορμή τις εκδηλώσεις της αδελφότητας Μαυρονοριτών εκπληρώθηκε σήμερα η επιθυμία που είχα εδώ και πολλά χρόνια, να επισκεφτώ το παλιό Μαυρονόρος.


Συνοδοιπόρος μου στην επίσκεψη αυτή ήταν ο φίλος μου ο Αποστόλης και ξεναγός μας ο επίσης φίλος, Μαυρονορίτης Θωμάς Μούτσιος τον οποίο ευχαριστώ θερμά και για την εξαιρετική φιλοξενία του αλλά και για την λεπτομερή και καταπληκτική ξενάγηση που μας έκανε στο παλιό χωριό, στο παλιό Μαυρονόρος.

Ανεβαίνοντας για το παλιό Μαυρονόρος
συναντήσαμε "το εικόνισμα του αποχωρισμού".
Εδώ αποχαιρετούσαν οι Μαυρονορίτες τους ξενιτεμένους τους
κι εδώ τους περίμεναν πάλι όταν επέστρεφαν απ' τα ξένα.

Η απόσταση από το νέο μέχρι το παλιό Μαυρονόρος είναι περίπου μισή ώρα με το αυτοκίνητο σε έναν ομαλό σχετικά χωματόδρομο, μέσα σ' ένα καταπράσινο τοπίο. Ανεβαίνοντας το βουνό η θέα αρχίζει να απλώνεται και φτάνοντας στο οροπέδιο όπου βρίσκεται το παλιό Μαυρονόρος αντικρύσαμε ένα πλήθος λιθόχτιστων σπιτιών, τα περισσότερα από τα οποία λόγω της εγκατάλειψης έχουν ήδη καταρρεύσει. Υπάρχουν όμως και μερικά τα οποία βρίσκονται σε αρκετά καλή κατάσταση και μαρτυρούν την τέχνη των μαστόρων εκείνης της εποχής (τέλη του 19ου αι). όταν και χτίστηκε από τις οικογένειες των Γλουστινών που έφυγαν από τη Μουργκάνα το 1866, εξαιτίας των αγάδων του Φιλιατιού, και ήρθαν εδώ στον Κασιδιάρη, στον απομακρυσμένο και απομονωμένο ετούτο τόπο, για να φτιάξουν και να δημιουργήσουν εδώ, από το μηδέν, το καινούριο τους χωριό και να ζήσουν εδώ μια νέα, δύσκολη και με πολλές ταλαιπωρίες και στερήσεις ζωή.

Το ιστολόγιο του Μαυρονόρους στο διαδίκτυο

Κατά την άφιξή μας μας υποδέχτηκαν οι μοναδικοί(;) κάτοικοι του χωριού, μια ομάδα ήσυχων και πανέμορφων σκυλιών, που μας συνόδεψαν ακούραστα σε όλη μας την πορεία μέσα στους δρόμους του παλιού χωριού.

Ανεβαίνοντας με έναν από τους "συνοδούς" μας προς την εκκλησία του Αϊ Γιώργη.

Τα συναισθήματά μου ήταν ανάμεικτα. Από τη μια η μεγάλη συγκίνηση που βρισκόμουν σε έναν τόπο όπου κατοικούσαν εδώ χωριανοί μου από τη Γλούστα και από την άλλη μεγάλη χαρά και θαυμασμός για την ομορφιά του τοπίου, την μοναδική θέα και τις καταπληκτικές εικόνες που αντίκρυζα. Η συγκίνηση βέβαια του φίλου μου του Θωμά ήταν εμφανώς μεγαλύτερη όταν μας μιλούσε για τα μισογκρεμισμένα σπίτια, την ιστορία του χωριού, τον τρόπο ζωής και τις ασχολίες των κατοίκων και έγινε ακόμα μεγαλύτερη όταν επισκεφτήκαμε την εκκλησία του χωριού, τον Αϊ Γιώργη, εκεί οπου υπήρχε και το παλιό νεκροταφείο του χωριού.

Η παλιά βρύση του χωριού στην κεντρική πλατεία.

Η εκκλησία του Αϊ Γιώργη.
Εδώ κάθε χρόνο του Αγίου Πνεύματος γίνεται γιορτή από τους Μαυρονορίτες.

Το δημοτικό σχολείο του χωριού.

Επισκεφτήκαμε το δημοτικό σχολείο το οποίο έστεκε βουβό και άδειο από το 1961, όταν και οι Μαυρονορίτες αποφάσισαν, λόγω της μεγάλης απόστασης που είχαν τα χωράφια τους από το χωριό, να μετοικήσουν χαμηλότερα και να φτιάξουν το καινούριο τους χωριό. “Από τότε έχει να καπνίσει τζάκι στο χωριό, από το οποίο ξεκίνησε η αρχιτεκτονική των διώροφων πέτρινων αρχοντικών που αργότερα εξαπλώθηκε σ' ολόκληρη την περιοχή. Όλα τα σπίτια είναι χτισμένα με πέτρα λαξευμένη και ξύλα δουλεμένα από τους ντόπιους Ηπειρώτες μαστόρους.” [αφιέρωμα στο παλιό Μαυρονόρος από το περιοδικό “echorama” ]





Στη συνέχεια πήγαμε στα αλώνια, μια τοποθεσία όπου έχουν φτιαχτεί και πάλι, με τη βοήθεια ευρωπαϊκών προγραμμάτων, τρία αλώνια στη θέση παλαιότερων που είχαν καταστραφεί. Η θέα στο σημείο αυτό είναι απερίγραπτη. Από κει βλέπει κανείς όλο τον κάμπο του Παρακαλάμου και της Βελλάς, το λόφο Σωσίνου με το μοναστήρι, καθώς και τα χωριά που βρίσκονται χτισμένα γύρω γύρω (Δολιανά, Καλπάκι, Χρυσόραχη) ενώ το βλέμα μπορεί να φτάσει μέχρι τα βουνά του Ζαγορίου και την Γκαμήλα. Παρόλο που ο καιρός ήταν συννεφιασμένος μπορούσες εύκολα να διακρίνεις τους βράχους του Πάπιγκου.

Ανεβαίνοντας το μονοπάτι προς τα αλώνια.
Τα τρία αλώνια στην κορφή του λόφου.
Η θέα από δω πάνω είναι μοναδική!
΄Το ένα από τα δύο μαγαζιά του χωριού.

Φεύγοντας, το Μαυρονόρος επαλήθευσε το όνομά του [«…Αποδείχνεται δε ότι όταν ήρθαν οι σημερινοί Μαυρονορίτες βρήκαν το όνομα του Μαυρονόρους. Μαυρονόρος το είχαν ονομάσει επειδή κανένα άλλο βουνό δε μαυρίζει, όταν συννεφιάζει, όσο αυτό. Και Κασιδιάρη είπαν το βουνό επειδή η στενόμακρη κορυφή του είναι γυμνή…» (Γιάννης Θ.Μούτσιος)]
και μας ξεπροβόδισε με μια έκπληξη. Ενώ είχε να βρέξει πολλούς μήνες και τα σύννεφα στον ουρανό ήταν αρχικά πολύ αραιά, σύντομα πύκνωσαν και μαύρισαν και μια μπόρα ξαφνική, αφού είχαμε τελειώσει τη διαδρομή μας, άρχισε να μας δροσίζει και σε λίγο μας έκανε μούσκεμα. Δεν βιαστήκαμε όμως να φύγουμε γιατί οι μυρωδιές από το βρεγμένο χώμα μας κρατούσαν εκεί για να τις απολαύσουμε ώστε να μπορέσουν έτσι να μετάσχουν όλες μας οι αισθήσεις στο ταξίδι αυτό και να είναι οι αναμνήσεις μας πιο πλήρεις.


Επιστροφή στο Μαυρονόρος.
Επιστρέφοντας στο νέο χωριό η βροχή είχε δυναμώσει για τα καλά οπότε "επιβάλλονταν" ένα τσιπουράκι, το οποίο μας κέρασε με μεγάλη χαρά και εγκαρδιότητα η μητέρα του Θωμά, η θειάκω Μούτσιαινα.
[Πουλίζος Χριστόφορος]



"Λιθοσωριές που κοίτεσθε χαλάσματα κι ερείπια,
ανάκτορα ερειπωθέμελα κοίτεσθε και κοιμάστε,
λησμονημένα, αμίλητα στο πέρασμα του χρόνου,
και πάνω σας λουφάζουνε γουστέρες νυσταγμένες"




[Το ταξίδι αυτό είναι αφιερωμένο στον πατέρα μου, τον Βαγγέλη, που έφυγε από κοντά μας χωρίς να προλάβει να επισκεφτεί ο ίδιος το παλιό Μαυρονόρος, αν και το λαχταρούσε τόσο πολύ!]

Παρασκευή 19 Αυγούστου 2011

Η ΜΟΥΡΓΚΑΝΑ ΚΑΙ Ο ΛΙΑΣ ΕΧΟΥΝ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΑΝ…


Από τη συνέντευξη του Νίκου Γκατζογιάννη στην εφημερίδα:


33 Αμερικανούς φοιτητές του τμήματος Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου της Βοστώνης
ξενάγησε στο χωριό του τον Λια, ο γνωστός Ελληνοαμερικανός δημοσιογράφος και συγγραφέας
Νίκος Γκατζογιάννης.
Εφημερίδα: "ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΗΡΥΞ"


Ερώτηση: Φανατικός πατριδολάτρης της ιδιαίτερης πατρίδας σας του Λιά όπου και μας φιλοξενείτε σήμερα. Πώς βλέπετε την προοπτική του χωριού σας, της Μουργκάνας και γενικότερα του Δήμου Φιλιατών;

Απάντηση: Θέλω να πιστεύω ότι ο Λιάς έχει προοπτικές και σε αυτό βοηθούν και τα έργα υποδομής που κατασκευάσαμε εδώ, όπως ο ξενώνας, οι εσωτερικοί δρόμοι, οι Εκκλησίες, οι πλατείες και ήδη έχουν συμβάλλει στην επιστροφή στο χωριό και στην ανακαίνιση των σπιτιών τους ή στην κατασκευή καινούριων, πολλών συγχωριανών από διάφορα μέρη, οι οποίοι μένουν για ένα μεγάλο διάστημα κάθε χρόνο εδώ και δίνουν ζωή σε αυτό, σε αντίθεση με τα άλλα χωριά της περιοχής. Αυτό που χρειάζεται να γίνει, σε πολλά χωριά όχι μόνο της περιοχής μας και της Ηπείρου, αλλά όλης της Ελλάδας, είναι αυτό που έκανε η Ελβετία. Η οποία όπου υπήρχαν τέτοια χωριά, κατασκεύαζε εκεί, στο κέντρο της ευρύτερης περιοχής ένα εργοστάσιο με 200-300 θέσεις εργασίας και οι εργαζόμενοι σε αυτό είτε κατάγονταν από τα χωριά αυτά είτε από αλλού, ήταν υποχρεωμένοι να ζουν εκεί και έτσι αυτά επιβίωσαν και αναπτύχθηκαν… Δυστυχώς εδώ, οι πολιτικοί μας δεν είχαν τέτοια βούληση και τα χωριά μας παρουσιάζουν αυτή την εικόνα. Μπορεί στο μέλλον τα χωριά μας να πάρουν αξία από ξένους, από ευρωπαίους, όταν θα έλθουν να εγκατασταθούν εδώ γιατί δεν υπάρχουν πουθενά στην Ευρώπη και αλλού, περιοχές με τέτοια πλεονεκτήματα…



Πέμπτη 18 Αυγούστου 2011

"Ποιος τον κάνει αυτόν τον Γάμο / τον τρανό και τον μεγάλο;"

[Αναδημοσίευση από το ιστολόγιο: ΡΑΔΙΟ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ 89,2 fm]
Τα τραγούδια του παραδοσιακού ηπειρώτικου γάμου περί το 1800 (+Video's)
Παραδοσιακός γάμος,
με λαλητάδες και μπαϊράκι,
στη Γλούστα.
Γράφει ο ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ* στον ΠΡΩΪΝΟ ΛΟΓΟ της 5ης Αυγ.2011.
Με ιδιαίτερη ικανοποίηση θα παρουσιάσουμε στο αξιότιμο κοινό και τους αναγνώστες της εφημερίδας «Πρωινός Λόγος» τα τραγούδια του παλαιού παραδοσιακού Ηπειρώτικου Γάμου της περιόδου 1800 και νωρίτερα.
Η Συλλογή των τραγουδιών αυτών που κάνουμε, οφείλεται κατ’ αρχήν στη μνημειώδη εργασία του Φιλέλληνα Γάλλου συγγραφέα Κλαύδιου Φωριέλ, η πρώτη Συλλογή των Ελληνικών Δημοτικών Τραγουδιών, δημοσίευσε στο Παρίσι κατά τα έτη 1824 - 1825 σε δυο τόμους, καθώς και στα ανέκδοτα Αρχεία αυτού που βρίσκονται στη Βιβλιοθήκη στο Παρίσι Academie des Inscriptions, (πάνω από 10.000 σελίδες χειρόγραφες).

Τετάρτη 17 Αυγούστου 2011

Της Μουργκάνας τα χωριά... [links]

Σύνδεσμοι ( links ) σχετικοί με τα χωριά της Μουργκάνας:

1. ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ (ΜΠΡΑΝΙΑ)
2. ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
3. ΑΓΙΟΙ ΠΑΝΤΕΣ
4. ΑΜΠΕΛΩΝΑΣ (ΠΟΒΛΑ)
5. ΑΝΑΒΡΥΤΟΣ (ΒΟΡΤΟΠΙΑ)

6. ΒΑΒΟΥΡΙ

7. ΓΑΡΔΙΚΙ
8. ΔΑΦΝΗ

9. ΚΑΜΙΤΣΙΑΝΗ

10.ΚΑΛΛΙΘΕΑ (ΤΣΑΡΑΚΛΙΜΑΝΙ)
11.ΚΑΤΩ ΞΕΧΩΡΟ
 
12.ΚΕΡΑΜΙΤΣΑ
13.ΚΕΡΑΣΟΧΩΡΙ (ΦΑΤΗΡΙ)
14.ΚΕΦΑΛΟΧΩΡΙ (ΓΛΟΥΣΤΑ)


Τρίτη 16 Αυγούστου 2011

Θεσπρωτία: ένας τόπος με εικόνες που σου κόβουν την ανάσα.


[Αναδημοσίευση από το ιστολόγιο: Fx-news.gr /
το βρήκα στο ιστολόγιο: ΡΑΔΙΟ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ 892 fm]

Θεσπρωτία: Ο άγριος Παράδεισος…


Πολλές φορές είναι τόσο μεγάλο το μεγαλείο της φύσης, που τα λόγια είναι δύσκολο να περιγράψουν την ομορφιά της.
Όπως όταν στέκεσαι στο χείλος μιας βαθιάς χαράδρας και σου κόβεται η ανάσα.
Κάπως έτσι είναι και η Θεσπρωτία, ένας τόπος που πάνω στα ψηλά βουνά της, στα δάση και τα απότομα φαράγγια, κρύβει εικόνες που σου κόβουν την ανάσα.
Η φύση στην περιοχή ευνοεί την ανάπτυξη σπάνιων φυτών και αποτελεί καταφύγιο για την άγρια ζωή.
Τα βουνά της Θεσπρωτίας αποτελούν τη δυτική προέκταση της οροσειράς της Πίνδου και φτάνουν μέχρι τη θάλασσα. Τα υψηλότερα από αυτά είναι:
Στο βόρειο τμήμα του νομού η Μουργκάνα (1.806 μ.), στο βορειοδυτικό τμήμα τα όρη των Φιλιατών (1.064 μ.), στα ανατολικά στα όρια με τον νομό Ιωαννίνων η Χιονίστρα (1.644 μ.),τα όρη της Παραμυθιάς με ψηλότερη κορυφή τον Γκορύλα (1.658 μ.) και τα όρη του Σουλίου (1.614 μ.), μια μακριά και άγρια κορυφογραμμή πάνω στα σύνορα με τα Ιωάννινα.
Στα απότομα και απομονωμένα βουνά της Θεσπρωτίας χτίστηκαν και λειτούργησαν στο παρελθόν πολλά μοναστήρια. Στη Μουργκάνα, μπορεί κανείς να επισκεφτεί το μοναστήρι της Καμίτσιανης, καθώς επίσης και το λαογραφικό μουσείο του Τσαμαντά, ενώ στο Γκορύλα βρίσκεται η σπηλιά του Αγ. Αρσένη και το μικρό εκκλησάκι της, που μπορείτε να επισκεφτείτε ακολουθώντας το χαραγμένο μονοπάτι.
Τέλος, επιβεβλημένη θεωρείται η επίσκεψη στη μονή Γηρομερίου, ένα από τα παλιότερα εν ενεργεία μοναστήρια στην Ήπειρο.
Η μονή είναι χτισμένη στην πλαγιά του απότομου Φαρμακοβουνίου, σε ύψος 300 μέτρων, στην περιοχή των Φιλιατών και περιβάλλεται από τοπίο εκπληκτικής ομορφιάς, με πλούσια βλάστηση και πηγαία νερά. Το μοναστήρι, η ίδρυση του οποίου χάνεται στα βάθη των αιώνων, λειτουργεί αδιαλείπτως μέχρι και σήμερα. Η μονή Γηρομερίου έχει να επιδείξει σπουδαία προσφορά σε εθνικό και σε κοινωνικό επίπεδο και έχει επίσης έξοχες τοιχογραφίες, ξυλόγλυπτο τέμπλο και υψηλής αισθητικής και ιστορικής αξίας, κειμήλια.

Κεραμίτσα
Η Κεραμίτσα έχει χαρακτηριστεί παραδοσιακός οικισμός (αποτελεί πρότυπου στην κατηγορία αυτή και αναγνωρίστηκε ως «πρότυπο ανάπτυξης, προστασίας περιβάλλοντος και ποιότητας ζωής των κατοίκων» στις σαράντα πρώτες παγκόσμιες διακρίσεις στη διάσκεψη HABITATII.
Συνορεύει με άλλες όμορφες κοινότητες και σημαντικά ιστορικά μνημεία στην περιοχή της Μουργκάνας.
Ενδεικτικά αναφέρουμε την αρχαία πόλη Τιτάνη, τη Μονή Γηρομερίου, το Λαογραφικό Μουσείο Τσαμαντά, τον Άγιο Μηνά, τον Λιά, κ.ά. Μια φιλόξενη περιοχή.
Μπορεί να φιλοξενήσει άτομα- με χαμηλό κόστος- όλο το έτος στον κοινοτικό ξενώνα στην κεντρική πλατεία της.(Τηλ. 26640-41226)
Γνωστή και για το πηγάδι της με παραδοσιακές βρύσες και παγωμένο νερό.
Οπωσδήποτε θα πρέπει να επισκεφτείτε και να κολυμπήσετε στην φυσική πισίνα που δημιουργεί ο καταρράκτης παραποτάμου του Καλαμά, τις Βοθίνες (περιοχή Λάγγαρη)

Τα ποτάμια
Είναι γνωστό, ότι η Ήπειρος δέχεται τις περισσότερες βροχές σε όλη τη χώρα και γι’ αυτό το λόγο φυσικά, έχει και τα περισσότερα ποτάμια.
Στη γη της Θεσπρωτίας κυλάνε δεκάδες ποτάμια όπως ο Καλαμάς, ο Αχέροντας, ο Κωκυτός, ο Καλπακιώτκος και άλλοι μικρότεροι ποταμοί και παραπόταμοι.
Οι υδάτινοι αυτοί δρόμοι που μέχρι κάποια σημεία είναι και πλωτοί, προσφέρονται για πεζοπορία, rafting και άλλες δραστηριότητες. Η επίσκεψη στις πηγές και τα στενά του Αχέροντα είναι μια αξέχαστη εμπειρία.
Ο Αχέροντας κατά την αρχαιότητα, αποτελούσε την οδό μέσω της οποίας ο Χάροντας οδηγούσε τις ψυχές στη Λίμνη Αχερουσία, στα έγκατα της οποίας βρισκόταν το Βασίλειο του Άδη. Για το λόγο αυτό, ίδρυσαν πάνω από μια σπηλιά (στη συμβολή των ποταμών Κωκυτού και Αχέροντα) στη βορειοδυτική όχθη της Αχερουσίας, τον σπουδαιότερο χώρο λατρείας των θεών του Κάτω Κόσμου και επικοινωνίας με τις ψυχές των νεκρών, το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
Ο ποταμός σήμερα αλλού είναι ομαλός και σχηματίζει νερόλακκους και λιμνούλες και αλλού κυλά ορμητικά μέσα από στενά περάσματα ανάμεσα σε ψηλούς βράχους. Στα σημεία αυτά, στις βραχώδεις πλαγιές του Αχέροντα, φωλιάζουν πολλά είδη αρπακτικών πουλιών, καθώς επίσης και μεγάλα θηλαστικά όπως ο αγριόχοιρος, το ζαρκάδι, ο λύκος κ.α.